20 Nisan 2013 Cumartesi

BREZİLYA'DAKİ HAYATIMIN BAŞLADIĞI YER BAŞKENT BRASİLİA'NIN HİKAYESİ

Yaklaşık 9 aydır Brasilia'da yaşıyorum ama yaşadıklarımı,gördüklerimi paylaşmaya ancak şimdi zaman bulabildim.Sıcağı sıcağına olmasa da Brezilya'dan aktarmaya başlıyorum.Bu arada buraya nasıl geldiğimden bahsetmedim Afs sınavına girmemle başladı her şey sonra tercihler yapıldı ve buradayım bunun ayrıntısına girersek çıkamayız en iyisi ben şehrimi anlatmakla başlıyım :
Brezilya seçerken hangi şehrine düşeceğimi bilmesem de herkesin yapıcağı gibi sahil hayal etmiştim tabiiki ama malesef bu şehirde deniz yok ama kocaman bir yapay gölümüz var.Bu şehrin hikayesi oldukça değişik aslında Juscelino Kubitschek Brezilya Başkanı olduktan sonra Oscar Niemeyer'i çağırarak Brezilya için yeni bir başkent inşa edeceğini ve bunun için yardım etmesini istemiş ve bunun üstüne Niemeyer bir yarışma organize etmiş.Projelerden Lucio Costa'nınki seçen Niemeyer şehrin yapılarını planlarken;Lucio Costa ise şehrin planlamasını gerçekleştirmiş ve 3,5 yıl gibi kısa bir sürede bittikten sonra Rio de Janeiro'dan sonra ülkenin yeni başkenti olmuş.Oscar Niemeyer diyince bahsetmeden geçersem ayıp olur çünkü buraya gelmeden önce adını hiç duymamıştım fakat ben buradayken aralık ayında vefat etti işte o gün biraz tanıdım aslında.Şehri tanıtmadan önce de çoğu şey onun eseri olduğu için kendisini tanımakta yarar var.Ülkenin her yeri onun tasarladığı binalarla dolu.Brezilya komünist partisi üyesiymiş kendisi bir dönem başkanlığını da yapmış,Fidel Castro onun için ''Niemeyer ve ben dünyadaki son komünistleriz.'' demiş.Askeri diktatörlük döneminde ofisinde projeleri yakılmış,basımını üstlendiği dergi kapatılmış.Yale üniversitesine hoca olarak Harvard'a ise dekan olarak çağırılmış fakat siyasi düşünceleri yüzünden vize alamamış sonra Fransa'ya taşınmış mesleğini orada sürdürmüş şimdi de Avrupa'nın birçok yerinde adına kültür merkezleri bulunmaktaymış.21 yıl süren diktatörlük döneminin ardından 1985'de tekrar Brezilya'ya dönmüş.90'lı yaşlarda bile proje üretmeye devam etmiş ve 105 yaşındayken 2012 aralık ayında öldü.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder